Hae tästä blogista

perjantai 6. lokakuuta 2023

WB-04 polttimen säädöt

Tässä kerrotaan lyhyesti polttimen säädöistä. Käyttö tapahtuu omalla vastuulla.Säädöt perustuvat valmistajan ilmoittamiin tietoihin ja käyttökokemuksiin. Erilaisten säätöjen kokeilu ei riko poltinta, mutta väärät säädöt aiheuttavat toimintahäiriöitä. Esilämmityksen kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei vahingossa sytytä tulipaloa. Säiliö pitää täyttää öljyllä ennenkuin polttimon laittaa päälle, koska vastukset kuumenevat nopeasti. Poltin on tehtaalla säädetty huolellisesti ja käyttöönottaessa tarvitsee itse huolehtia ainoastaan ilmanpaineen ja esilämmityssäiliön lämpötilan säädöstä. Kun käyttökokemusta kertyy ja ymmärtää polttimen toimintaperiaatteen tietää jo polttimen äänestä ja liekin väristä mitä tarvitsee tehdä. Niin sanotun moniöljyn sekaan voi laittaa 5-10% polttoöljyä, joka parantaa polttimen toimintavarmuutta.

Esilämmityssäiliön lämpötila moottoriöljyille ym 80-90 °C
Esilämmityssäiliön lämpötila kasviöljyille ym 110-120 °C (valmistajan ilmoitus,ei käyttökokemusta)
Polttoöljy ei tarvitse lämmitystä ollenkaan, mutta voi sillekin vähän laittaa esilämmitystä. Liian suuressa lämpötilassa voi olla tulipaloriski.

Tämä malli tarvitsee ulkoisen kompressorin, joka liitetään sopivalla paineilmaletkulla polttimeen.
Ilmanpaine 0.35-0.4bar (valmistajan ilmoitus). Öljyn laadusta riippuen voi olla hieman isompikin.
Paineen muutos vaikuttaa liekin kokoon ja lämmitystehoon. Isompaakin painetta voi kokeilla, mutta se voi aiheuttaa syttymisongelmia. Toimivat säädöt löytyvät kokeilemalla. Jos käytät kompressoria pelkästään öljypolttimen kanssa kannattaa säätää painekytkimestä painetta hieman pienemmäksi. Normaalisti kompressori tekee paineen 8-9bar asti, mutta painekytkimen säädöllä sen voi huoletta laskea esim 4 bar.  Tämä lisää kompressorin käyttöikää, kun se ei joudu niin kovalle käytölle.

Suuttimen, liekkirenkaan ja sytytyskärkien säädössä olisi hyvä ymmärtää öljypolttimen perustoimintaperiaatteita. Niistä löytyy tietoa täältä:
https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%96ljypoltin
Nämä säädöt on yleensä tehty valmiiksi, mutta muutamia polttimia on tullut vastaan joissa tehdas on tehnyt säädöt huonosti. Yritämme tarkistaa polttimet ennen lähetystä. Ilmamäärän säätö löytyy polttimen päällä olevan mustan muovikannen alta. Sopiva lukema on n. 3 1mm suuttimella, joka on polttimessa vakiona. Ilmamäärän säätö on vastaava kuin missä tahansa öljypolttimessa. Se pitäisi saada säädettyä siten, että liekki palaa kirkkaalla keltaisella liekillä eikä savuta. Jos liekki on punertava ja savuttava niin silloin ilmamäärä on liian pieni. Liian iso ilmamäärä taas huonontaa hyötysuhdetta. Liian pieni ilmamäärä on haitallisempaaa, koska se karstoittaa polttimen nopeasti.

Liekkirenkaan paikka suhteessa suuttimeen on todella tarkka. Jos suutin on liian takana suhteessa liekkirenkaaseen aiheuttaa se nopeaa karstoittumista. Jos taas suutin on liian edessä niin liekki on sykkivä ja palaminen epätäydellistä. Ennen polttimen käyttöönottoa on hyvä tutkia tarkasti nämä asiat ja ottaa vaikka pari kuvaa josta voi tarkistaa säädöt. Sytytyskärkien paikka on myös oltava tarkasti oikein, jotta liekki syttyy varmasti. Polttimelle on ominaista, että se voi huollon jälkeen tehdä kerran toimintahäiriön jolloin täytyy käydä painamassa häiriönappia. Sen jälkeen se toimii normaalisti, jos kaikki on muuten kunnossa.








2 kommenttia:

  1. Kiitos tästä kirjoituksesta liittyen polttimon säätöihin. En ole taloni öljypolttimen toimintaan tutustunut mutta tämä kirjoitus ainakin hieman avaa jo toimintaa yleisesti. Säädöillä on siis kertomasi perusteella paljon mekitystä ja ilmeisesti tehtaiden säädöt voivat ajoittain olla vääränlaiset ja näitä täytyisi säätää. Katselin jo yrityksen sivuja öljypoltinhuoltoon liittyen joten täytyy ottaa yhteyttä ja kysellä huoltoa. Ehkä voisin jopa kysellä lisää öljypolttimen toiminnasta yleisesti. Hyvää yleistietoa mielestäni.

    VastaaPoista
  2. Hei.
    Miksiköhän poltin "kusee" palamatonta öljyä kattilaan vaikka muuten näyttäisi palavan hienosti? Siutin on 1.0 ja silti pitää ola paineet yli 4.0 ja pihaltimen ilma-aukko ihan minimissä.

    VastaaPoista

Vielä löytyy polttimia

Kevät on tuloillaan, mutta aina on hyvä aika hankkia ekologinen moniöljypoltin. Se vaan on fiksumpaa polttaa kerran käytettyä öljyä kuin uut...