Hae tästä blogista

keskiviikko 19. joulukuuta 2018

Käyttö- ja asennusohjeita kv-03,kv-10,kv-20 polttimiin



Moniöljypoltin on aika yksinkertainen laite, mutta alussa on pientä opeteltavaa ja säädettävää. Ensimmäistä käyttökertaa varten on hyvä varata 5-10l puhdasta polttoöljyä ja sitä on muutenkin hyvä pitää saatavilla. Suodatin pitää täyttää polttoöljyllä, jotta pumppu alkaa toimia. Polttimon esilämmityssäiliö pitää täyttää polttoöljyllä n. puoleen väliin, siten että vastukset peittyvät. Jos täytät säiliötä liikaa nousee toinen koho ylös ja katkaisee virrat polttimosta. Tämä on varmistus jos ensimmäinen koho ei toimisi niin toinen pysäyttää polttimon, eikä öljyä pääse tulvimaan säiliöstä yli. Öljysäiliön sijoituksessa kannattaa huomioida lappoilmiö. Öljy tulee pumpun läpikin jos säiliö on ylempänä kuin poltin. Imuletkun päähän voi laittaa pohjaventtiilin joka estää lappoa.

Esilämmityksen lämpötilan säätö on n. 90 astetta moottoriöljyille ym. Kasvisöljyille hieman korkeampi 110-120 astetta. Polttoöljy palaa ilman esilämmitystäkin, mutta sillekin voi laittaa lämpöä esim 70 astetta. Jos huono öljylaatu aiheuttaa ongelmia, seassa vettä tms niin lämpötilaa voi kokeilla nostaa esim 95 asteeseen. Poltin voi pysyä paremmin päällä silloin. Polttoöljyn lisääminen öljyn sekaan yleensä auttaa myös. Yleisesti ottaen helpoimmalla selviää kun käyttää mahdollisimman isoa öljysäiliötä ja laittaa imuletkun koholla pintaan. Silloin pumppu imee aina puhtainta öljyä ja tämä vähentää ongelmia. Vesi ja sakka valuvat säiliön pohjalle. Esilämmityssäiliön pohjalle voi kertyä pikkuhiljaa vettä jos öljy on huonolaatuista. Sen saa laskettua hanasta pois.

Kompuralta tulevan ilman paineen säätö on 0.3-1bar. Ilmanpaineen määrällä voi säätää liekin kokoa, joka vaikuttaa polttimon tehoon. Jos käytät erillistä kompuraa poltinta varten se kannattaa säätää siten, että kompura tekee paineen esim 3  bar asti. Kompura kestää pitempään kun sen ei tarvitse tehdä turhaan painetta 8bar asti.

Polttimon palopäässä olevaa liekkirengasta tarvitsee välillä puhdistaa, siihen kertyy karstaa pikkuhiljaa. Ohut teräsharja ja polttoöljy käy hyvin siihen. Jos puhdistuksesta on kulunut paljon aikaa ja karsta on tiukassa onnistuu puhdistus porakoneeseen kiinnitettävällä teräsharjalla.

Polttimon päällä on kansi joka aukeaa ruuvit irroittamalla. Sen alta löytyy liekkisilmä jota voi välillä puhdistella, polttimon mukana pitäisi tulla yksi varalle.

Jos öljynsuihkutus alkaa joskus pätkiä voi suuttimen ympärillä oleva o-rengas olla vaihdon tarpeessa. Yleensä tähän menee useita kuukausia. Viton o-rengas kestää öljyä ja lämpöä, joten sellaisia kannattaa ostaa. 1.78x3.69mm näyttäisi olevan koko joita olen ostanut hydrauliikkaliikkeestä.

Öljypoltinta asennettaessa on hyvä suunnitella huoltotarve. Poltin pitäisi pystyä irrottamaan tai avaamaan lämmityskattilan luukku siten, että näkee polttimon palopään. Jos ilmenee joku yllättävä ongelma tai poltinta tarvitsee säätää se onnistuu parhaiten käyttämällä poltinta irroitettuna siten, että liekin näkee. Huomioi paloturvallisuus.

Poltin tekee lämmityskattilaan vaaleanharmaata tuhkaa, jota kannattaa nuohota säännöllisesti pois jos haluaa pitää hyötysuhteen hyvänä. Tuhkan väristä myös näkee onko polttimon säädöt kohdallaan. Jos tuhka on tummanharmaata tai mustaa öljy ei pala puhtaasti.

Yksi tärkeä säätö on liekkirenkaan paikka suhteessa suuttimeen. Säätö pitäisi olla polttimossa kohdallaan kun se tulee, joten sitä ei kannata muuttaa jos poltin toimii hyvin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Vielä löytyy polttimia

Kevät on tuloillaan, mutta aina on hyvä aika hankkia ekologinen moniöljypoltin. Se vaan on fiksumpaa polttaa kerran käytettyä öljyä kuin uut...